En toen was het voorbij.. - Reisverslag uit Almelo, Nederland van Ellen Meijer - WaarBenJij.nu En toen was het voorbij.. - Reisverslag uit Almelo, Nederland van Ellen Meijer - WaarBenJij.nu

En toen was het voorbij..

Door: Ellen

Blijf op de hoogte en volg Ellen

10 Januari 2009 | Nederland, Almelo

Ondertussen ben ik al ruim twee weken terug in Nederland. Dankzij de drukte tijdens de laatste weken in Zweden en mijn eerste weken in Nederland komt dit bericht nogal laat, maar hierbij toch nog m'n laatste belevenissen in Zweden.

Ten eerste de Nobel NightCap. Het thema (nu hoef ik het niet meer geheim te houden) was literaire werken, en elke kamer was gebaseerd op een ander boek. Zo waren er kamers over onder andere Narnia, Sherlock Holmes, Midsummernight Dream, Murder on the Orient Express en mijn persoonlijke favoriet: Charlie and the Chocolate Factory (denk chocoladefonteinen, heel veel zuurstokken, torens van chocoladerepen enzovoort). Ik werkte zelf aan de Nils Holgersson kamer, waar ik mijn traditioneel Zweedse schilderskunsten gebruikt heb om de (zelfgebouwde) bar te beschilderen. Beetje tegenstrijdig dat de enige buitenlander in mijn groepje dat deed, maar iedereen vond het mooi :) Ook heb ik een Zweeds afdakje getimmerd, lekker zagen, boren en schroeven. Ik voelde me weer helemaal IO-er. Al met al zijn er 150 mensen 6 volle dagen (van 8 uur 's ochtends tot 6 uur 's avonds) bezig geweest, en het resultaat was erg mooi. In alle kamers is flink uitgepakt en soms kwamen er zelfs kleine hijskranen aan te pas, bijvoorbeeld om de getimmerde boom van 6 meter hoog en 2 meter doorsnee rechtop te hijsen en van takken te voorzien.
Tijdens het feest heb ik eerst een uurtje garderobedienst gehad, en daarna nog een paar uurtjes in onze kamer gestaan om daar de boel op orde te houden. In mijn vrije tijd (zo'n 2 uur) heb ik lekker rondgelopen op het feest en uitgerust in de personeelskamer, want een hele nacht rondlopen op hakken is toch niet heel fijn voor je voeten. Toen het feest om 5 uur 's ochtends afgelopen was moest er natuurlijk nog opgeruimd worden, dus alles werd gesloopt en in containers gegooid. Uiteindelijk heb ik mezelf naar huis gesleept en lag ik om 9 uur 's ochtends in bed. Compleet uitgeput, maar het was wel een hele leuke avond geweest. Ik heb maar 1 nobelprijswinnaar herkend, maar ze waren er allemaal. Ook schijnen er wat belangrijke Zweedse politici te zijn geweest, maar die herken ik natuurlijk niet :P

Na de Nobel NightCap was het tijd voor tentamens. Eerst was Zweeds aan de beurt en dat ging aardig goed. Daarna ook nog een take-home tentamen die flink moeilijk was, maar volgens mij is het redelijk gegaan. Ik wacht nog steeds op cijfers, die zijn volgende week bekend.

En toen waren m'n tentamens eindelijk voorbij en was ik helemaal klaar met school. Ik had nog een weekje voor ik weer naar Nederland ging en in die week ben ik naar Kiruna gegaan. Dat is een kleine stad in het hoge noorden van Zweden, beter bekend als Lappland. Het was echt supergeweldig daar. Overal sneeuw en ijs en flink koud. Ik heb daar de ijzermijn bezocht (de enige reden dat Kiruna bestaat is door de mijn). We werden opgehaald met een bus en reden vervolgens zo met bus en al de mijn in, naar een diepte van 500 meter. Daar kregen we een rondleiding en zijn we door wat donkere gangen gedwaald.
Ook ben ik meegegaan met een tocht met een hondenslee. Dat was echt geweldig. Een grote aanrader voor iedereen die ooit nog in het hoge noorden komt. In complete stilte door de sneeuw en over bevroren meren glijden. Het is echt een magisch gevoel.
En het hoogtepunt van mijn reisje en de reden dat ik zo graag naar Kiruna wou: het ijshotel. Na het zien van een documentaire over het ijshotel heb ik er altijd al heen gewilt en wat blijkt: in het echt is het nog 1000 keer mooier dan op tv. Het gevoel dat je krijgt als je daar rondloopt is echt niet te beschrijven. Ik heb er urenlang rondgelopen en ontzettend veel foto's gemaakt. Het is echt een geweldig kunstwerk en het was reis dubbel en dwars waard.
En nog een laatste hoogtepuntje: ik heb het noorderlicht gezien! Het was maar één avond onbewolkt toen ik er was, en die avond heb langer dan een uur buiten in de kou aan de rand van de stad gestaan in de hoop het te zien. En dat is dus gelukt :D Het was wel zwak, niet die grote vlammen die je op foto's ziet, maar toch een hele aparte ervaring. Ik heb er zelfs nog twee foto's van kunnen maken (met een sluitertijd van 8 seconden..:P).

En toen was ik weer terug in Stockholm en was het tijd om m'n koffer in te pakken. Dat viel nog aardig tegen, een mens verzamelt flink wat zooi in vier maanden. Er ging dan ook flink wat de afvalkoker in. Uiteindelijk ging m'n koffer nog met redelijk gemak dicht en was het alweer tijd om Stockholm en Zweden te verlaten. M'n terugreis verliep zonder problemen en ineens stond ik op Schiphol, kon ik iedereen om me heen verstaan en waren alle borden in het Nederlands. Dat was echt flink wennen in het begin. Je merkt pas hoeveel je gewend bent aan Zweden als je weer thuis bent. Inmiddels is het ruim twee weken later en ben ik weer helemaal ingeburgerd, hoewel ik het nog steeds raar vind dat ik m'n Zweedse leventje helemaal achter heb moeten laten. Het was toch vier maanden lang mijn thuis.
Al met al heb ik het erg leuk gehad in Stockholm, ben ik heel blij dat ik het gedaan heb, ging de tijd erg snel, maar ben ik stiekem toch wel blij dat ik weer thuis ben.


Dat was dan mijn avontuur in Stockholm. Ik zal nog een paar foto's van de Nobel NightCap en Kiruna op http://picasaweb.google.nl/ellenmeijer88/ zetten. Als je meer foto's wilt zien dan weet je me te vinden ;) En zodra ik tijd heb zullen er in ieder geval een groot aantal samengevoegd worden in een flink fotoalbum.

Bedankt voor het lezen allemaal!

  • 13 Januari 2009 - 08:46

    Lotte:

    Woooow, wat een super gave hoogtepunten! Een mooie afsluiting van Zweden, of niet? Het lijkt me echt super gaaf om mee te helpen aan de Nobel Night Cap!!! (Heb je dat trouwens helemaal uit de hand geschilderd?!) En die tocht met een slee en het ijshotel lijken me ook super!
    Heb je inmiddels je cijfers al gehoord?
    Een fijne tijd in Nederland, veel plezier met alles!
    Groetjes, Lotte

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ellen

Voor mijn minor ga ik 4 maanden studeren aan de KTH in Stockholm.

Actief sinds 05 Juni 2008
Verslag gelezen: 4723
Totaal aantal bezoekers 12276

Voorgaande reizen:

27 Augustus 2008 - 23 December 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: