Study visits, tentamenstress en familiebezoek - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Ellen Meijer - WaarBenJij.nu Study visits, tentamenstress en familiebezoek - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Ellen Meijer - WaarBenJij.nu

Study visits, tentamenstress en familiebezoek

Door: Ellen

Blijf op de hoogte en volg Ellen

31 Oktober 2008 | Zweden, Stockholm

Pff het is al weer een flinke tijd geleden dat ik een bericht geplaatst heb. Dat komt voornamelijk door de drukte van de tentamens, die nu gelukkig voorbij zijn. Dit gaat een redelijk lang verhaal worden, dus je bent gewaarschuwd ;)

Om maar te beginnen waar ik de vorige keer gestopt ben: ik ben samen met m'n huisgenootje Claire naar het paleis van de Zweedse koninklijke familie geweest. Daar wonen ze nog steeds. Daar hebben we een rondleiding gevolgd en bedacht ik me dat ik daar dus echt niet zo willen wonen. Allemaal hele oude meubels en wandkleden enzo, waar je je niet bepaalt thuis kan voelen. En zomaar even de muren een ander kleurtje geven is er ook niet bij.
Vervolgens zijn we door de (hele grote) tuin gelopen. Het hele eiland waar het paleis op staat is tuin. In die tuin staat ook het Chinese paleis, een klein paleisje dat een koning vroeger heeft laten bouwen voor de koningin. Erg grappig om te zien, omdat de mensen toen nog geen idee hadden hoe het was in China en het dus helemaal niet heel Chinees is. Chinese tekens op de muur die helemaal niets betekenen enzo.

Een paar dagen later was ik ziek, koorts, hoofdpijn, je kent het wel. Dus heb een paar dagen in bed gelegen en een tripje naar de apotheek gemaakt voor strepsils enzo. Toen ik (bijna) helemaal beter was ben ik weer naar school gegaan, omdat ik een belangrijke seminar had. Helaas was m'n stem bijna compleet weg en moest ik een presentatie doen, dus erg leuk was het niet. Volgens mij begreep niemand ook maar iets van wat ik zei..

Op 4 oktober was het hier geen dierendag, maar Kanelbullendag, oftewel: de dag van de kaneelbroodjes. Heeft niet echt een bijzondere betekenis, is voor een goed excuus voor de winkels om meer Kanelbullar te verkopen. Vond het wel grappig.

Toen ik op een zaterdag door de stad aan het dwalen was kwam ik zomaar ineens een snowboard wedstrijd tegen. Ze hadden op een plein met een grote trap wat railingen en schansjes gemaakt en daar een bult sneeuw op gegooid. Ook was er een skateboard demonstratie. Was wel leuk om te zien en heb wat mooie foto's kunnen maken.

Op 12 oktober was hier het populaire chocoladefestival, waar ik en Claire natuurlijk naar toe zijn geweest. Het was een grote hal vol met verschillende chocolademakers, en nadat je entree betaald had kon je overal chocolade proeven. Erg lekker, maar ik kwam er wel achter dat zo veel chocola in een korte tijd niet bepaald goed voor je is :P

Ik ben op twee study visits geweest vlak voor de tentamens. Een was voor mijn vak Renewable Energy Technology naar het energiebedrijf Vattenfall. Zij doen veel met kool en olie, maar ook met hydropower (dammen), wat de reden van ons bezoek was. Na een flinke busrit van 2,5 uur met een mooi uitzicht op de omgeving rond Stockholm hebben we verschillende praatjes te horen gekregen, de onderzoekslaboratoria gezien, gratis geluncht (gehakt, aardappels en jam..), nog wat praatjes te horen gekregen en zijn we weer teruggegaan.

De tweede study visit was voor het vak Industrial Ecology. We zijn naar een wijk in Stockholm gegaan die Hammarby Sjöstad heet en die zo gebouwd is dat het negatieve effect op het milieu ongeveer 40% minder is. Erg interessant om te zien hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen, zonder dat de mensen die er wonen hun gedrag aan hoeven te passen.

Nu komt de drukke tijd, namelijk toen ik zowel tentamens had en m'n moeder en m'n zus op bezoek kwamen. Aangezien ik eerst een vak minder had dacht ik alleen een take home tentamen te hebben toen mam en Marloes hun reisje hierheen planden, maar door m'n nieuwe vak had ik nu ook een gewoon tentamen, waarvoor ik véél te veel moest leren. Ik ben de eerste dagen dus niet heel gezellig geweest, maar toen m'n tentamens eenmaal voorbij waren heb ik wat meer tijd met ze kunnen besteden.

Ik heb ze onder andere mijn gebouw, m'n school en de mooie bieb laten zien. Ook zijn we naar de TV-toren geweest en.. naar de opera :D Wou ik altijd al een keer heen. We zijn naar Cinderella geweest, wat uiteindelijk een hele slimme keuze bleek, omdat we nu al veel moeite hadden het verhaal te begrijpen, terwijl Cinderella toch best bekend is. Het operagebouw was supermooi aan de binnenkant, met die ouderwetse rode bekleding enzo.

Nu is de tentamenweek voorbij en is de rust weer een beetje terug. M'n nieuwe vakken zijn net begonnen en zijn tot nu toe erg leuk. Wel komen er wat grote projecten aan waar ik het nog druk mee ga krijgen, maar dat komt dan wel weer. Deze zondag, maandag en dinsdag is mijn reisje naar Tallinn, dus daar ga ik eerst lekker van genieten.

Het begint al flink koud en donker te worden hier. Om 4 uur gaat de zon onder en om 5 uur is het volledig donker. Het is nu rond de 5 graden buiten, maar dit weekend gaat het kouder worden, rond de 2 graden overdag. Er wordt voor dit weekend zels gewaarschuwd voor verkeerschaos in Stockholm omdat het waarschijnlijk flink gaat sneeuwen.

Goed dat was het lange verhaal zo'n beetje. Ik ben vast dingen vergeten maar dit waren toch wel de belangrijkste dingen. Ik zal zometeen weer foto's plaatsen op http://picasaweb.google.nl/ellenmeijer88/.

Groetjes!

  • 31 Oktober 2008 - 16:01

    Lotte:

    Heej Ellen,
    Dat klinkt erg leuk allemaal! Volgens mij is het bij mij een beetje hetzelfde qua weer enzo, hier heeft het de afgelopen week wel gevroren, en vandaag heeft het gesneeuwd, maar het is vandaag wel 5 graden geweest.
    Hoe zijn je tentamens gegaan? Heb je in totaal twee periodes? Dan is deze periode wel erg kort, of niet?
    Wat een super mooie bibliotheek hebben jullie daar! :) (En de foto's van het koninklijk paleis zien er ook mooi uit! (En anders die van het chocoladefestival wel! :)...)
    Nog heel veel plezier daar, en een fijn weekend in de sneeuw!
    Groetjes, Lotte

  • 02 November 2008 - 18:25

    Kim:

    zo te horen kan ik wel een uurtje meer licht verwachten als ik over drie weekjes naar jouw toe kom, hier is het om 4 uur al helemaal donker.
    Hier is het lekker rustig nu, mam net weg, iedereen naar tallinn of helsinki en ongeveer 5 mensen hier in het hele gebouw :P.
    Ik hoor nog wel hoe het in tallinn is geweest en op de loveboat.
    groetjes en tot over 3 weken.

  • 06 November 2008 - 07:18

    Annette:

    Hoi Ellen,
    Leuk om je verhalen te lezen. Je maakt heel wat mee zo. Fijn dat je naast je studie tijd hebt om dingen te bekijken en te beleven. Je maakt mooie foto's zeg. Zit vast in de genen.
    Succes verder en nog veel plezier de komende tijd.
    Groetjes van Annette

  • 06 November 2008 - 20:26

    Carlijn:

    Hej Ellen!
    Was leuk je even te zien in Stockholm! Vond t jammer dak niet wat meer tijd had. Maar ff chocomel drinken was gezellig :) Heel veel plezier nog komende tijd en ik zie je iig in het vliegtuig terug! :D
    Groetjes, Carlijn

  • 09 November 2008 - 12:30

    Geertje:

    Hai Ellen,
    Leuke en drukke periodes voor jou merk ik.En eindelijk weer foto's! Mooi!
    Heb je al uitslagen van je tentamens?
    groetjes vanuit een zonnig Almelo (we hebben gister buiten koffie gedronken!!
    Geertje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ellen

Voor mijn minor ga ik 4 maanden studeren aan de KTH in Stockholm.

Actief sinds 05 Juni 2008
Verslag gelezen: 178
Totaal aantal bezoekers 12275

Voorgaande reizen:

27 Augustus 2008 - 23 December 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: