Tallinn, Nobel Night Cap en oranje poppetjes. - Reisverslag uit Tallinn, Estland van Ellen Meijer - WaarBenJij.nu Tallinn, Nobel Night Cap en oranje poppetjes. - Reisverslag uit Tallinn, Estland van Ellen Meijer - WaarBenJij.nu

Tallinn, Nobel Night Cap en oranje poppetjes.

Door: Ellen

Blijf op de hoogte en volg Ellen

15 November 2008 | Estland, Tallinn

Heej allemaal,

Alles gaat nog steeds prima hier in het hoge noorden. Het einde begint zelfs al in zicht te komen. Nog iets meer dan 5 weken en dan kom ik alweer terug naar Nederland!

Ik heb helaas nog steeds geen uitslagen van m'n tentamens, maar als het goed is komen die deze maandag. Met m'n nieuwe vakken gaat het aardig goed, hoewel het erg veel projectwerk is en ik bijna meer vergaderingen dan colleges heb. Maarja, de onderwerpen zijn wel interessant dus dat scheelt.

De afgelopen twee weken is er niet heel veel boeiends gebeurd, afgezien van mijn reisje naar Tallinn dan. Dat was echt superleuk. Ik had samen met m'n huisgenootje Claire een tweepersoons hut, mét een raam, dus dat was wel relaxt. De boot was errug groot en errug mooi, je kreeg helemaal dat Titanic gevoel. Gelukkig zijn wij wel zonder ongelukken overgekomen. Er waren allerlei dingen te doen, zoals salsa les, karaoke, een live band, een casino en videogames. Na een uurtje salsa duurde het even voordat de band begon dus hebben Claire en ik ons door Haiyan, een vriendin van me uit China, over laten halen om naar de karaoke te gaan. Daar zijn Chinezen namelijk nogal verslaafd aan. Ik heb zelfs nog een nummer gezongen samen met Claire, hoewel ik betwijfel of iemand me gehoord heeft want iedereen schreeuwde flink hard mee met alles :P Uiteindelijk zijn we daar zo lang blijven hangen dat de band alweer gestopt was met spelen dus zijn we midden in de nacht van de buitenlucht gaan genieten op het dek. Héél erg koud, maar wel superleuk. Daarna lekker ons bedje in gedoken, en toen we wakker werden waren we ineens bijna in Tallinn.
Daar hebben we eerst een rondleiding gevolgd, en zijn we vervolgens met z'n drieën een beetje rond gaan struinen. Het is een heel apart gevoel om daar rond te lopen, het is een soort combinatie tussen de middeleeuwen en de USSR. Het stadscentrum is namelijk nog origineel uit het jaar 1126 ofzo iets, maar het is ook nog heel duidelijk te merken dat Estland bij de USSR gehoord heeft en nog maar sinds 1991 onafhankelijk is. Het was een hele aparte ervaring om daar rond te lopen.
Helaas moesten we om 6 uur al weer op de boot zijn, dus hadden we niet heel veel tijd. Wel hebben we erg lekker gegeten in een pannekoekenrestaurant, en hebben we op verschillende plekken een heel mooi uitzicht over de stad gehad.
Vervolgens dus weer met de boot terug, meer van hetzelfde van de heenreis eigenlijk, karaoke, en deze keer wél de band gezien. Ook nog even CNN gekeken in onze hut om op de hoogte te blijven over de verkiezingen in Amerika. Daarna wat vroeger naar bed dan de heenreis, want de volgende ochtend moesten Claire en ik na het thuisbrengen van onze tassen bijna direct door naar college. We waren heel erg moe, maar het was het zeker waard.

Van sneeuw is hier helaas nog niets terecht gekomen. Er wordt wel weer sneeuw voorspelt voor deze maandag, maar ondertussen geloof ik het weerbericht niet meer :P

De stad begint hier al wel aardig in de kerststemming te komen. Ze hebben hier natuurlijk geen Sinterklaas dus ze beginnen lekker op tijd met de kerstversiering. Aangezien het nu al om 4 uur donker is zijn die lampjes overal een mooi gezicht.

Op 10 december is in Stockholm de uitreiking van de Nobelprijzen, wat hier een heel belangrijk gebeuren is. Daarna gaan alle gasten eten en dansen in het stadshuis, en vervolgens is er een afterparty genaamd de Nobel NightCap op één van de vier universiteiten van Stockholm. En dit jaar is dat toevallig op mijn universiteit. Alweer een tijdje geleden hoorde ik dat de commissie die dat regelt nog een groot aantal mensen zocht om te helpen, en dus heb ik me aangemeld. Vervolgens een flink interview ondergaan, en 1,5 week geleden kreeg ik te horen dat ik aangenomen was :D Voor dat feest wordt het hele student union gebouw op de kop gezet, met voor elk van de 13 zalen/kamers een ander thema. Ik ga samen met een groep van 8 anderen drie wat kleinere kamers ombouwen volgens een bepaald thema. Het is een flinke organisatie, in totaal helpen er zo'n 145 mensen mee! We vergaderen elke week met ons groepje en de week voor 10 december zijn we elke dag, ook in het weekend, bezig met de kamers ombouwen. Ik vind het echt superleuk dat ik met zoiets mee kan helpen :D

Dit verhaal wordt toch nog langer dan ik dacht.. Nog één dingetje, en dan ben ik uitgepraat.

Vandaag ben ik even gaan rondkijken in dé H&M van Stockholm (hij is.. heel groot), en daar in de buurt kwam ik een ijsbaan tegen :D Ze hebben een klein plein in het centrum omgetoverd in een hele leuke schattige buitenijsbaan. Aangezien het vandaag 11 (!) graden was stond er een aardig laagje water op, maar dat hield de mensen niet tegen om lekker rondjes te rijden. Ik besloot zelf maar te wachten tot het wat kouder wordt, aangezien ik lang niet geschaatst heb en geen zin had in een natte kont, maar ik ga zeker nog een keer schaatsen daar.

Naast de ijsbaan was een groot deel van het plein gevuld met rare oranje poppetjes, die deel van een actie tegen klimaatverandering bleken te zijn. Je kon een petitie tekenen, en voor iedere handtekening werd er een poppetje bij gezet. Zag er echt superleuk uit, al die poppetjes.

Goed, dat was het wel weer. Voor foto's van Tallinn, de ijsbaan en de oranje poppetjes, check http://picasaweb.google.nl/ellenmeijer88/

Hejdå!

• 15 November 2008 - 20:43

Wim Meijer:

Hai Ellen,

Mooi verhaal! Geniet nog van de laatste vijf weken die, denk ik, ook heel bijzonder zullen zijn.

Veel plezier!

Veel plezier!

Wim

• 15 November 2008 - 22:07

Kim:

ik zal de sneeuw volgende week wel meenemen. Hier in lillihammer is namelijk een paar dagen voor we aankwamen, 20 cm sneeuw gevallen en morgen dus lekker gaan langlaufen.

• 15 November 2008 - 23:30

Eline:

Klinkt allemaal erg tof! Karaoke rules! Cool ook dat je gaat helpen bij dat Nobelprijzengedoe, lijkt mij ook wel gaaf om te doen :)
    Enjoy de kou, hier is het nu vrijwel elke dag ongeveer 28-33 graden :P

• 16 November 2008 - 11:07

Lotte:

Heeej Ellen,

Dat ziet er mooi uit zeg! Wel jammer dat je geen sneeuw hebt! Hier is het wel rond het vriespunt, maar echt veel sneeuw hebben we nog niet gehad. Hm, ik hoef het maar te zeggen, ik kijk naar buiten en het begint nu net een beetje te sneeuwen! :)
    Veel plezier nog de laatste 5 weken, het gaat echt snel hè?!

• 17 November 2008 - 20:23

Carlijn:

Hej Ellen,
    klinkt leuk je reis naar Tallinn. Heel veel succes met je projectwerk! en vooral heel heel veel plezier met Nobel Night Cup organisatie! Heel gaaf dat je dat kan doen. Geniet tenslotte nog ff van de laatste weken en tot in het vliegtuig!!!
    x Carlijn

• 14 December 2008 - 18:31

Pauline:

Hee Ellen!

Ben je al aan het aftellen?
    Geniet nog maar lekker de laatste dagen in Zweden en tot ziens weer in Nederland.

• 15 December 2008 - 21:26

Janneke:

Hey Ellen!

Alles goed?
    Hoe gaat t daar?
    T zit er alweer bijna op he?! Vind je t jammer of ben je wel blij dat je weer teruggaat?
    Frank en Kai zullen iig heel erg blij zijn dat je weer terugkomt! (en wij natuurlijk ook!!)

tot snel en veel plezier nog!!

Xx Janneke